liggend actieleren
De processtappen van actieleren

Fase 0: Klaar voor actieleren?

Is jullie organisatie klaar voor actieleren? Speelt er een urgent en complex probleem en zijn jullie bereid om daar samen aan te werken? Als het antwoord op die vraag "ja" is en jullie nieuwsgierig zijn naar actieleren, kunnen we beginnen

Fase 1: Probleem verkennen

Om een passende oplossing te bedenken, moet je eerst goed weten wat je probleem is. Daarvoor heb je tijd nodig en de juiste mensen aan tafel. Voor wie is het probleem een probleem? Welke details spelen mee? Het is belangrijk om hier iedereen uitgebreid over te bevragen (en blijf vooral doorvragen).

Fase 2: Oplossingen ontwikkelen

Er is geen probleem waar nog nooit van tevoren over nagedacht is. Bij actieleren ga je dus actief op zoek naar bestaande oplossingen en voorbeelden die je nog niet kent en waar je je nog niet bewust van bent. Hoor ieders ideeën aan!

Fase 3: Aanscherpen en kennisdelen

Vul elkaar aan en verbeter elkaars ideeën. Durf goede ideeën los te laten: verliefd worden op je eigen idee is een bekende valkuil. Is je idee uitvoerbaar in een experiment? Wat zijn de randvoorwaarden van jouw of jullie idee?

Fase 4: Experimenteren

Is het goede idee echt de juiste oplossing? Dat kun je alleen weten door het uit te gaan proberen. Durf ervoor te gaan, maar durf ook te stoppen als het niet werkt. Blijf kritisch en behoud een duidelijk einddoel. Alleen zo kun je succesvol experimenteren en blijven leren.

Fase 5: Presenteren en reflecteren

Reflectie is een standaardonderdeel van alle fases van actieleren. Ervaar wat er wel en niet werkt. Trek daar de geleerde lessen uit en presenteer die. Zoek troost bij missers, maar vier de successen. En hoe kun je een succes inzetten, implementeren en misschien zelfs opschalen?

werken in de zorg 1

Werken in de zorg?

Op onze vacature website staat een overzicht van alle zorgvacatures binnen de regio Zuid-Holland Zuid. Ook alle informatie over werken en leren in de zorg is daar te vinden.