Welke impact hebben de keuzes die in de ouderenzorg worden gemaakt om toekomstige zorg te kunnen blijven leveren op het onderwijs? Deze prikkelende vraag stond centraal tijdens het spel De Zorgkloof die Zorg & Onderwijs met elkaar speelden in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht.
Directeuren, opleidingsmanagers, domein- en praktijkopleiders verdeeld over twee teams gingen met elkaar de uitdaging aan. Kruipend in de huid van een bestuurder van een ouderenzorgorganisatie maakten ze strategische keuzes om De Zorgkloof te overbruggen. Elke keus die gemaakt werd moest verantwoord worden richting het onderwijs. Dit bracht essentiële vragen naar voren:
- Welke aanpassingen zijn nodig binnen het onderwijs, bijvoorbeeld in de bestaande curricula en keuzevakken?
- Op welke onderdelen moeten we meer gaan inzetten en hoe verhoudt dit zich tot de huidige opleidingen?
- Welke vaardigheden van studenten worden belangrijker in de toekomst?
- Wat betekent deze ontwikkeling voor de stages van studenten?
De inhoudelijke gesprekken en het spelplezier maakten de middag zowel leerzaam als inspirerend. Het werd duidelijk dat er voor het onderwijs een grote ontwikkelopgave ligt. Dit vraagt niet alleen om flexibiliteit en innovatie in onderwijsprogramma's, maar ook om een nauwe samenwerking tussen onderwijsinstellingen en zorgorganisaties om samen de uitdagingen aan te gaan richting de toekomst.